Khasiat Buah Delima

10:07:00 AM 5 Comments A+ a-

Tadi google cari info pasal delima. Jumpa yang ni. Sharing kan ke caring namanya :-)

Antara kebaikannya :
*mengelakkan / mengurangkan morning sickness
*memperelokkan rahim
*menghalang pembentukan sel kanser
*mencantikkan kulit
*mencegah dr nyanyuk
*memberi tenaga
*elok utk pesakit tekanan darah tinggi dan rendah
*elok utk sistem penghadaman
*mengurangkan berat badan

Sepertimana sabda daripada Nabi Muhammad SAW daripada Ali dan Abu Nu'aim yang bermaksud: "Buah delima dan kulitnya dapat menguatkan perut untuk penghadaman". Jus buah delima dapat memberikan zat kepada tubuh badan serta menyegarkan badan dan ia dapat dihadam dengan cepat kerana sifatnya yang ringan dan akan mengeluarkan haba bersama dengan angin di dalam perut. Oleh sebab itu buah delima tidak disarankan kepada mereka yang menghidap demam. Ia juga bertindak sebagai penawar yang baik untuk cirit birit, anemia, tekanan darah tinggi dan atritis. Di samping itu, buah delima dapat menguatkan jantung dan membantu dalam fungsi saraf dan otot. Oleh kerana itulah, ia mampu menghilangkan rasa keletihan. Di dalam perubatan homeopati pula, buah delima disarankan untuk mengubat cirit birit, sakit telinga dan kurang lawas penghadaman.

Kalau tak silap dalam al-Quran pun ada sebut pasal khasiat delima ni kan. Kena makan setiap ulas sebab dalam salah satu ulas tu la ada khasiatnya.

Kalau makan isi dia je tak makan biji pun ok ke? hehe. Takleh nak telan la biji dia. Kecik cinonet pun takleh gak nak telan.

5 kawan cakap

Write kawan cakap
papadam
AUTHOR
November 1, 2010 at 9:42 PM delete

delima mmg bagus utk owg pregnant. org kata nnti kulit budak cerah berseri. mcm adam... hehhe

Reply
avatar
jusdelima
AUTHOR
November 1, 2010 at 11:24 PM delete

Jus delima perahan asli terus dari kilangnya di Turki. Mengandungi antioksida yg tinggi berbandng buah2 yg lain. Termaktub di dalam Al-Quran , kebaikan buah delima, kurma,tin ,zaitun.Membantu mereka yg mempunyai masalah kesihatan spt jantung, asma, diabetes, usus, darah tinggi, kanser, sakit mata, batuk, ibu mengandung, masalah suami isteri dan lain2. Dimana anda berada , kami sedia membantu.
Hubungi terus saya di talian atau sms 0199311274.http://jusdelima83.blogspot.com/

Reply
avatar
Reyha
AUTHOR
November 2, 2010 at 12:46 PM delete

kulit cerah berseri..bibir merah. hehe

Reply
avatar
papadam
AUTHOR
November 2, 2010 at 8:45 PM delete

masa baby, mmg mcm baby girl. ramai jugak yg ingat anak mat salleh walaupun hidung x tinggi :)

org kata minum soya. tp, sya x minum pun dulu.

Reply
avatar
Reyha
AUTHOR
November 3, 2010 at 8:44 AM delete

soya ade yg ok ade yg tak.kate klu minum soya kulit putih tapi jadi sensitip

Reply
avatar