Kenduri Ke Konsert

10:06:00 AM 0 Comments A+ a-

Assalamualaikum

Weken semalam langsung tak best. huhu. Niat hati nak qada tidur. Tapinye ade hamba Allah kat rumah kitorang ni buat majlis kenduri kawin anak dia. Kendurinya hari Ahad tapi Sabtu malam diorang dah start buat hal.

Start dari pukul 9.30 dah mula bunyi diorang duk testing speaker. Mula-mula ok lagi. Duk main TESTING...TESTING 123.... Ingat habis takat tu je la. Eh tetiba sambung lagi. Pasang lagu pulak dah. Dah la lagu dangdut. Makin lama makin kuat. Kita nak tengok tv pun terganggu. Sampai tak dengar bunyi tv. Lepas tu ada karaoke pulak. Geramnyaaaaa...! Tak reti bahasa betul la dorang ni. Ingat kita ni nak dengar sangat ke. Dah la suara cam tah hape-hape. Sampai pukul 12 lebih dorang duk berdangdut kat bawah tu.

Hari Ahad. Awal pagi lagi dah start bunyi lagu dangdut kat bawah. Karaoke tak yah cakap la. Macam-macam pesen ada. Kalau yang sedap tu ok la lagi. Yang jenis tak sedar diri tu buat kita geram. Kuat mana jangan tanya la. Dah memang macam konsert. Yang lagu untuk pengantin 1 je saya dengar. Yang lain mostly dangdut. Pastu yang jiwang-jiwang. Yang si tuan rumah pun ape la punya tak paham sangat. Dia buat majlis kenduri ni nak ambik berkat. Tak pasal-pasal orang duk sumpah dia. Majlis kenduri diorang sampai ke petang.

Malam ingat dah habis. Belum lagi rupanya. Adoiiii...Boleh pulak malam tadi diorang umum berapa kutipan yang dapat. Pakai speaker tuuu... Nak bagi satu taman dengar ke hape tak tau la. Pastu diorang umum nama sorang-sorang siap dengan jumlah yang diberi. Ishhh ishhhh...Tak patut betul la. Ni memang adat ke hape? Tak pernah rasanya dibuat orang.

Kenduri tuk perkahwinan ni bukan ke sebab kita nak wat-warkan yang pasangan tu dah kawin. Bukan nak hebohkan berapa kita dapat. Tah laaa...Tak paham la saya. Kekadang adat ni bukan semua boleh pakai.