Kisah Kelahiran Nur Safiyyah Arissa

12:37:00 PM 0 Comments A+ a-

Adoyaiii...!

Berhabuk! Berdebu! Dah naik semak-samun pun kat sini! Punya la lama tak bukak blog. Maklum la sekarang dah ada mainan baru. hehe.

Eh lupa.... Assalamualaikum ^_^

Entry kali ini saya nak coretkan balik semua kisah perjalanan kelahiran anak dara kami ni. InsyaAllah harap-harap ingat lagi la. Ni pun nasib baik dah tulis sikit dalam buku. Kalau tak confirm banyak yang lupa.

Nak start kat mana yea. Panjang nak melalut nih. hihi... Kena buat banyak episod ni. Kalau nak karang dalam satu post je, panjang berjela la jawabnya.

Episod 1 : Checkup @ 39 weeks

13.6.2011 - 8.30am

Dah masuk 4 hari saya kat kampung. Due bersalin 17.6.2011. Tapi En. Husband duk kalut suruh ambik cuti awal balik kampung. Takut terbersalin dalam kereta katanya. So saya apply cuti rehat pada 9 & 10 haribulan. Cuti bersalin saya apply untuk 3 bulan bermula dari 13 haribulan.

7 haribulan, ma dengan abah datang rumah untuk ambik saya balik. Terpaksa menyusahkan diorang sebab saya nak bawa balik kereta. Tak sanggup nak tinggal kereta 3 bulan duk berhujan panas kat bawah rumah ni. At least kalau bawa balik kereta, panjang sikit langkah saya. hehe. Pagi 9 haribulan kitorang bertolak. Sedih dan syahdunya nak tinggalkan suami kesayangan ni. Masa salam dah tak boleh nak cakap banyak. Dah sebak. Pastu duk control takmo menangis, malu depan ma abah.

Bergambar kenangan sebelum bertolak

Ma Abah... Nanti tolong hantarkan pulak yea ^_^

Pagi tu saya pergi ke Klinik Kesihatan Pengkalan Chepa untuk checkup. Masa tu kandungan dah masuk 39 minggu. Sampai turn saya untuk jumpa nurse. Rutin checkup macam biasa. Masa untuk check kedudukan baby. Nurse tekan-tekan perut. Lama. Dia cakap kedudukan baby macam tak betul. Dia panggil sorang lagi nurse. Yang tu pun tekan lagi perut saya. Sampai senak. Dia cakap kepala baby kat atas. Dekat tulang rusuk kanan, punggung kat rusuk kiri, kaki kat bawak. Baby dalam keadaan melintang. Untuk confirmkan lagi sebelum refer kat doktor, dia panggil sorang lagi nurse. Adoiiii... Dia tekan lagi perut saya. Memang sakit masa dia tekan tu sampai saya duk mengaduh sakit...sakit!

Masuk bilik doktor kena scan. Confirm! Kedudukan baby melintang. Saya bagitau kat doktor tu, masa baby 34 minggu lagi kedudukan dia macam tu. Tapi masa saya checkup 36 minggu, nurse cakap kedudukan dia dah betul. Tapi saya rasa tak! Sebab bila duduk atau baring, saya boleh rasa ada benda keras dan bulat kat rusuk kanan. Pastu bentuk perut pulak boleh nampak ada benda timbul kat rusuk kiri kanan. So doktor setkan appointment untuk saya ke O&G HUSM pada 16.6.2011.