Awas Penyakit Tangan Kaki dan Mulut

3:42:00 PM 5 Comments A+ a-

Huhu. Dugaan datang lagi. April bulan yang penuuh dengan dugaan :-(

Betul sangkaan mommy. Arissa terkena jangkitan Tangan kaki dan mulut! Ambik dia dari taska Jumaat baru ni, pengasuh cakap badan dia hangat. Mommy ingat demam lagi. Balik rumah bagi minum ubat. Malam bagi lagi sekali. Alhamdulillah dah tak panas.

Tapi malamnya dia macam tak lena tidur. Asyik nak merengek. Menangis. Pastu marah-marah. Bekeng pulak dia.

Bangun pagi Sabtu mommy tengok dia tergaru-garu kat leher. Tengok ada merah-merah. Ingatkan ruam yang selalu duk ada. Mommy sapu ubat dengan lotion. Lepas mandikan dia, tengok bintik-bintik merah tu macam berair. Chicken pop ke? Tapi tak demam pun.

Mommy macam dah syak penyakit tu sebab last jumpa Doc Serena pun dia dah ingatkan pasal penyakit tu tengah fames sekarang ni. Arissa nampak sangat tak selesa. Air liur asyik meleleh. Kesian sangat.

Ni gambar semalam. Pagi ni tengok makin banyak bintik-bintik halus kat tangan kaki dia.



Tadi dah jumpa Doc Serena. Dia check dalam mulut Arissa katanya dah banyak ulser. Sebab tu air liur dia syik keluar je. Doc suruh mommy cuti seminggu jaga Arissa. Ayoyo baru bulan 4 cuti mommy dah banyak surut. Takpe la nak demi mu. Huhu. Selain tu Arissa kena minum air banyak-banyak. Kalau dia takmo minum air masak, bagi juice. Soya bean pun boleh bagi. Doc cakap buat sementara ni tak payah pikir pasal minum bergula ke apa. Yang penting bagi dia minum banyak air. Kalau dehydrate lagi teruk nanti.

5 kawan cakap

Write kawan cakap
AIN NAZRI
AUTHOR
April 16, 2012 at 4:07 PM delete

Astagfirullah.. kesiannya Arissa.. sedey nya.. mummy jaga arissa semoga arissa cepat sembuh.. risau betol skrg ni kan.. mcm2 dah penyakitnya... nak kena pantau anak2 kita ni..

Reply
avatar
Eiyna
AUTHOR
April 16, 2012 at 4:55 PM delete

Moga tabah ye mommy arissa..my bb pon last week baru je kne...keluar biji2 air kat kaki... pastu saya kasi jus tembikai..n bb suka. walaupon bb xnak minum susu, bagi jugak walaupun guna sudu..yg penting kne cukup air..my bb hari ke4 da ok. Alhamdulillah.

Reply
avatar
Reyha
AUTHOR
April 16, 2012 at 10:43 PM delete

ain >> 2 la. lepas 1-1. tp dpt mc 1 minggu syok jugak. hehe. dpt la berangan jd surirumah kejap ;p

eiyna >> nasib baik susu dia nak. xterpk plak tembikai. seb baik eiyna bgtau. sok kena g cari nih

Reply
avatar
armouris
AUTHOR
April 19, 2012 at 7:05 PM delete

terjumpa info ni, juga pasal penyakit tangan, kaki dan mulut… sharing is caring :) - Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut

Reply
avatar
halimatun abu rahim
AUTHOR
May 3, 2012 at 2:21 PM delete

anak saya lagi teruk 1 badan.kepala,leher,dua belah tangan,punggung n kaki.terlalu banyak...... tak sanggup tengok.hari ni hari ke3 blh hilang ke?parut x?

Reply
avatar